Philosophy Fight Club
By Joel Benson – Every evening, the city that never sleeps awakens from its nine-to-five slumber. Weary bodies trickle, flow, and surge into they city’s congested pathways, embarking on journeys to life’s next destinations. Every journey is the same: descend by...
Leven met de dood
Door Ismar Jugo – Het feit dat je bestaat is een gegeven. Ook weet je zeker dat je een keer zult gaan sterven. In dit artikel worden er verschillende perspectieven op de dood besproken. Daarnaast gaat het ook in op hoe we met de dood om moeten gaan. Het is verrassend hoe nadenken over de dood zin geeft om te leven.
Twisten over je eigen smaak
Door Sybolt Friso – De filosofische vragen die voortkomen uit de meest alledaagse situaties zijn misschien wel het leukst. Niet per se omdat je dan tijdens kringverjaardagen aan je half-oplettende oom kunt uitleggen ‘wat je nou eigenlijk doet tijdens een studie filosofie’, maar vooral omdat ze jezelf eraan herinneren hoe prikkelend de filosofie kan zijn. Want dat laatste is niet altijd gelijk evident. Bij een cliché en abstract vraagstuk als “wat maakt een kunstobject goed?”, hoor je misschien zelfs de esthetici al steunen en kreunen. Voor dit stuk laat ik die bestaande kunstfilosofie even voor wat het is, en kijk ik vooral naar hoe zo’n vraagstuk zich manifesteert in mijn persoonlijke intuïties en alledaagse overpeinzingen. Perfect voor een uit de hand gelopen column.
Pippi Longstocking
By Corina van der Werf – Astrid Lindgren’s 1945 book Pippi Longstocking is one of the most popular and influential children’s books of all time. It knows translations in 77 languages and many adaptations. Many of the readers of this article might know the character from the original books, the tv-series, the movies, or picture book adaptations. Despite all of this, when the book first came out in Sweden in 1945, it caused a big controversy. This article explains why, along with why child readers are so attracted to the character of Pippi and what makes her so unique.
onze sponsoren
© STUFF | design: jei-communicatie